صفحه نخست حدیث و سنت حدیث غدیر، مولای مومنان و ما اهل سنت به‌ جاي‌ من‌ ابوبكر را در نماز مقدم‌ كنيد!

به‌ جاي‌ من‌ ابوبكر را در نماز مقدم‌ كنيد!

رسول‌ خدا ج در مرض‌ وفات‌ كه‌ نمی‌توانستند به‌ مسجد بروند، با اصرار عجیبی‌ می‌خواستند در همه‌ی‌ نمازها ابوبكر س به‌ جای‌ او مقدم‌ شود؛ به‌ حدّی‌ كه‌ یک وقت‌ كه‌ حضرت‌ ابوبكر س حضور نداشت‌ و مردم‌ حضرت‌ عمر س را جلو نمودند: فرمودند:

«پس‌ ابوبكر كجاست‌؛ خداوند و مؤمنان‌ ابا دارند كه‌ كسی‌ دیگر غیر از ابوبكر در نمازمقدم‌ شود» [۱۳۱].

در روایتی‌ دیگر آمده، وقتی‌ آن‌ حضرت‌ دیدند عمر جلوی‌ مردم‌ قرار گرفته‌ با ناراحتی‌ فرمودند:

«نه‌، نه‌، جز فرزند ابوقحافه‌ نباید كسی‌ دیگر در نماز جلوی‌ مردم‌ قرار گیرد» [۱۳۲].

عقیده‌ بر این‌ است‌ كه‌ رسول‌ خدا ج، تمام‌ كارها و اقوالش‌ بر مبنای‌ وحی‌ یا به‌ تأیید وحی‌ بوده‌ است‌؛

﴿ وَمَا يَنطِقُ عَنِ ٱلۡهَوَىٰٓ ٣ إِنۡ هُوَ إِلَّا وَحۡيٞ يُوحَىٰ ٤ [النجم:‌ ۳-۴].

«و هرگز از روى هواى نفس سخن نمى‏گويد! * آنچه مى‏گويد چيزى جز وحى كه بر او نازل شده نيست!».

طبعاً در مرض‌ وفات‌ نیز، افعال‌ و اوامر آن‌حضرت‌ ج مبین‌ حقیقتی‌ و حامل‌ پیامی‌ بود. تقدیم‌ ابوبكر صدیق‌ س در نماز كه‌ پس‌ از ایمان‌ بزرگ‌ترین‌ ركن‌ دین‌ است‌ و آن‌ حضرت‌ ج در حیات‌ خویش‌ متصدی‌ اقامه‌ی‌ آن‌ به‌ جماعت‌ بود در حقیقت‌ ابلاغ‌ عملی‌ احقیت‌ او به‌ نیابت‌ و خلافت‌ خود بود.

آن‌ حضرت‌ ج صریحاً این‌ مطلب‌ را یادآور نشدند تا این‌ تعیین‌ موروثی‌ نگردد و نقش‌ شورا را به‌ هم‌ نزند و حق‌ مردم‌ در انتخاب‌ قیم‌ محفوظ‌ بماند. به‌ هر حال،‌ این‌ پیام‌ بر صحابه‌ ش مخفی‌ نماند. چون‌ آنان‌ معنی‌ سخنان‌ و مفهوم‌ كارها و مقصود اشارات‌ رسول‌ خدا ج را به‌ خوبی‌ می‌دانستند. اصولاً بر مبنای‌ همین‌ شناخت‌ بود كه‌ مراسم‌ انتخاب‌ ابوبكر صدیق‌ س به‌ عنوان‌ خلیفه‌ی‌ رسول‌ خدا ج چند ساعت‌ بیشتر به‌ طول‌ نینجامید.

بر مبنای‌ همین‌ احادیث‌ صریح‌ و صحیح‌ است‌ كه‌ اهل‌ سنّت‌ معتقدند خلافت‌ بلافصل‌ ابوبكر صدیق‌ س هر چند به‌ عبارت‌ منصوص‌ نیست‌، اما به‌ دلالت‌ و اشاره‌ و اقتضا بلاریب‌ منصوص‌ و ثابت‌ است‌.

[۱۳۱] سنن‌ ابوداود: السنّة / باب‌ ۱۱ + مستدرک حاكم‌: ۶۴۱/۳. [۱۳۲] مسند احمد: ۳۲۲/۴ + تمهید ابن‌ عبدالبرّ: ۱۱۹/۹.