صفحه نخست فقه و اصول نماز جماعت فضيلت نماز صبح و عشاء:

فضيلت نماز صبح و عشاء:

از عثمان بن عفانس روایت است که گفت شنیدم رسول اللهص مى‌فرماید: «مَنْ صَلَّى الْعِشَاءَ فِى جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا قَامَ نِصْفَ اللَّيْلِ وَمَنْ صَلَّى الصُّبْحَ فِى جَمَاعَةٍ فَكَأَنَّمَا صَلَّى اللَّيْلَ كُلَّهُ» [۴٩].

«کسی که نماز عشاء را با جماعت بخواند، مانند اینکه نصفى از شب را در نماز گذرانده، و کسیکه نماز صبح را نیز با جماعت بخواند، مانند اینکه تمامى شب را در نماز گذرانده است».

و أبوهریـرهس روایت مى‌کند که رسول اللهص فرمودند: «لَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِى الْعَتَمَةِ وَالصُّبْحِ لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْوًا» [۵۰].

«اگر مردم مى‌دانستند چـه ثواب و پاداشى در نماز عشاء و نماز صبح است به مسجد مى‌آمدند اگر چه بطور خزیدن باشد».

و در حدیث دیگر روایت مى‌کند که آن حضرتص فرمودند: «لَيْسَ صَلاَةٌ أثْقَلَ عَلَى المُنَافِقِينَ مِنْ صَلاَةِ الفَجْرِ وَالعِشَاءِ، وَلَوْ يَعْلَمُونَ مَا فِيهِمَا لأَتَوْهُمَا وَلَوْ حَبْواً» [۵۱].

«هیچ نمازى بر منافقین مانند نماز صبح و عشاء سخت نیست و اگر مى‌دانستند چه أجـر و ثوابى در آن دو است به نماز حاضر مى‌شدند اگر چه بطور خزیدن باشد».

[۴٩] رواه أحمد في المسند حدیث ۴۰٩، ۱/۴۶۸ الـموسوعة الحديثية، و مسلم حدیث ۲۶۰ (۶۵۶)، ۱/۴۵۴، والترمذي حدیث ۲۲۱، ۱/۴۳۳ [۵۰] متفق علیه. [۵۱] متفق علیه.